söndag 18 december 2016

Marina ❤ skivstång = sant #hårdjävlaträning

Efter att ha mjukstartat och äntligen fått en rejäl sovmorgon så åkte jag och lillebror till Crossfit idag. (I valet mellan att åka till MH med pappa eller till Crossfit med mig var valet tydligen inte svårt ;-) "Jaaaaaa crossfitt mamma!") Jag skulle köra ett pass med skivstång idag så det var helt okej att han följde med! Jag tycker det är viktigt att barnen får med sig träningen som en naturlig del av vardagen och att dom får utforska hur kroppen kan röra sig, under nogsam övervakning såklart så vi värmde upp tillsammans och så fick iPad sällskapa honom under tiden som jag körde mitt pass.

De övningar jag gjorde idag var:
  • Axelpress vinklad stång
  • Bålrotation (storslag)
  • Utfallspress med benlyft (sned stång)
  • Frivändning
  • Good Morning
  • Hakdrag
  • Marklyft
  • Rodd omvänt grepp mot navel
Om du vill hitta bilder och förklaringar till övningarna så rekommenderar jag dintraning.se 👍

Ovan övningar var alltså inte i "bodypump"-varianten med ändlösa repetitioner 🙄 utan med tung skivstång och max 20 reps per övning, Så styrketräning på riktigt 😉 alltså. 

I Axelpressen satte jag på en femma på stången och gjorde 3x5 per arm. Höger är MYCKET svagare än vänster... skit också. Bålrotationen är en riktigt skön övning som jag gör lååååångsamt och den tar massor i sidan! Utfallspressen är min utmaning, min kropp vägrar förstå hur ett utfall ska genomföras men jag kämpade mig igenom och tänker att NÅN gång ska det väl släppa! 

Frivändning är en sån där scary-övning, den har jag ju gjort miljarders gånger, med pump-stång. Att göra det med riktig skivstång är mycket läskigare! Det är läskigt att våga komma in under den tillräckligt, det är läskigt att våga sitta "bakåt" tillräckligt mycket och det är svårt att balansera stången. Well, jag fick bra coachning av Gerry idag som var i boxen när jag var där och jag tragglade  och för mig är det en stor seger att ha gjort 3x5 reps med 30 kilo! 

Hakdrag är coolt för jag ser så krallig ut i spegeln 😉 idag med smalt grepp. Good Mornings kräver rejäl kontroll med skivstång så jag gör det framför spegel så att jag ser att jag har ryggen rak och fin. Rodd körde jag med 40 kilo. Det är också lite coolt faktiskt 😜.

Avslutningsvis mina älskade marklyft! Med 70 kilo på stången och som sista övning fick jag verkligen kriga fram mina 15 reps men jag gjorde det! 

Roligt pass, jag är nöjd och glad med mitt söndagsfys! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina