onsdag 21 december 2016

När det helt enkelt är för svårt och för tungt och inte särskilt roligt

Idag var det inte min dag, först en cykelolycka när en parkerad bildörr flyger upp 10 cm framför mig och jag landar på mitt högra knä #fulaordikubik sedan ett träningspass som var alldeles för svårt för mig. Jag får bryta ihop och komma igen men först en liten reflektion. 

Cross-fittare är extremt vältränade, jag bara gapar av förvåning när jag ser vad dom kan, för mig som kommer från den "vanliga" gymvärlden är flera pass / övningar av typen "men du skojar väl, det där klarar väl ingen som inte är elitidrottare", men dom skojar inte ;-) Det kan vara inspirerande och det kan vara något att sträva efter att kunna. MEN. När övningen är 20 steg för svår då är steget för långt då är det svårt att se hur jag någonsin ska kunna klara det, och ärligt talat också se VARFÖR jag ska kunna det. Och just det där insåg jag idag. Jag VILL inte ens kunna det, jag ser liksom inte nyttan av att kunna göra en så komplex och svår rörelse med en massa vikt i händerna. för ärligt, jag är för gammal för att lära mig saker bara för att kunna stajla med att jag kan dom. 😏

Idag var det squat clean and press. Alltså med en skivstång göra en "clean" (frivändning på vanligt gymspråk), så långt allt väl, men stången ska "tas emot" sittande på huk. Höftbrett. Jomentjena. Jag kan inte ens sätta mig så utan vikt, jag kan inte ens ta mig dit från rumpsittande. Alltså, överhuvudtaget inte ens i närheten. Ni fattar va? Mission Impossible. Och riktvikten för kvinnor var, jupp, "lätta" 40 kilo, kommer ju NOG att någonsin inträffa? Tillåt mig asflabba men Nope, det kommer det inte. Coachen idag tittade lite snett på mig och sa "du får göra en vanlig clean". Noshit Sherlock, det fattade jag ju i samma stund som du visade övningen. Nästa problem för mig är att jag klarar att frivända 30 kg 15 reps men har ett axelpresspers på 22,5 kg. Ni fattar ju, blir ju antingen för lätt i frivändningen eller för svårt i pressen. Idag hade vi dessutom börjat med att göra 4x8 axelpressar så jag var ju inte direkt fräsch i kroppen från start. Så, jag krigade mig igenom 30 reps med 20 kg, det var mer än vad axelskrället klarade men som frivädningsövning var det ju inte särskilt tungt. Jag blev inte särskilt svettig om man säger så 🙄 

Jag fixade faktiskt inte ens uppvärmningen idag. På den nivån är det. Det var för svårt och för tungt. 

Gulliga medlemmar peppar och säger saker som "jag kunde inte heller" "om man tränar så lär man sig" men känner bara att jag inte vill träna på det, jag vill inte lära mig, jag har absolut noll motivation att klara den övningen (eller andra övningar som är i samma svårighetsgrad, typ muscle up eller "jerk"). Och där kommer vi till dagens andra reflektion: att crossfit handlar väldigt mycket om att utvecklas, lära sig, tyngre, fortare, snabbare. Men om man inte vill det då? Om man bara vill gå dit och bli svett och ha kul? Det måste ju finnas en "motions"-variant, alla är inte elitmaterial liksom ;-)  😂 Eller så är jag helt enkelt bara för dålig för motionsvarianten också och får lov att erkänna mig besegrad och krypa tillbaka till gymmet ;-) och till normala träningsmänniskor och lämna den übermänniskavärlden åt sitt eget öde ;-) 

Men jag kommer igen, det gör jag alltid ;-) 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina