lördag 7 januari 2017

Om att få smaka lite på verkligheten! #surprisesaturday

(Short summary in english below) Idag hade vi först lite teori kring thaiboxningens historia och sedan lite allmänt träningsplaneringssnack innan Niklas avslöjade att dagens tema "Suprise Saturday" var att vi skulle gå varsin "riktig" match idag. "Om jag inte få gå mot Anna vägrar jag" tänkte jag ;-) 😜

Vi värmde upp på klassiskt vis och sedan på med "alla" grejor, dvs handskar, benskydd och tandskydd. Reglerna idag var inga armbågar och inga sparkar mot huvudet (just den saken rör inte mig så mycket eftersom vi inte har några medlemmar som är 1,20 långa vilket hade krävts om jag skulle lyckas sparka någon i huvudet #kylskåpsmarina 😂). Niklas delade av ringen i två så vi hade en halv ring var sedan gick han igenom hur man ska gå in i ringen (inte världens mest genus-moderna sport 🙄) runt och "hälsa" på ringhörnorna, vad man ska "skriva" på golvet i motståndarens hörna #killwithlove #fightwithloveandlovethefight  ;-) och sedan fick vi göra wai kru tillsammans.

Jag och Anna fick sedan gå vår "match" i tre ronder om tre minuter. Först kändes det som "vanlig" sparring men sedan fick jag in en träff och DET var LÄSKIGT, alltså mycket läskigare än att hon träffade mig! Anna har hårda kickar och hon har fått in några bra träffar på mitt lår och höft. Jag tycker att jag skötte mig ganska bra, jag försökte utnyttja mina styrkor (reach) och att jag når "över" hennes jab, försökte hålla mig ifrån clinch där jag vet att hon är svinstark och får omkull mig på 2 sekunder, försöka hålla mig rörlig i ringen, inte titta ner och ANDAS. Det var faktiskt mindre jobbigt än jag trodde det skulle vara, men vi var ju lite snälla mot varandra också ;-) Självklart slutade matchen oavgjort ;-) Det var jätteroligt att ha provat och det var en oväntad effekt att jag tyckte det var så obehagligt att träffa - fortfarande ska jag väl säga ;-) - det finns lite vett och sans kvar i mig alltså :-D En sak som hjälpte mig lite idag var att när det var lite läskigt så tänkte jag på en kompis till mig som dömde bort ett mål för Markus Rosenberg i en hemmamatch... då är en muay thai match mellan vänner INGENTING ;-) 😜

Idag var såklart inte i närheten av en "riktig" match, men det var en bra "trevare" att förstå hur det faktiskt känns i verkliga thaiboxningsvärlden där man tränar för en fight, inte för att det är en kul träningsform! Tack Niklas för reality checken 👍

Vi avslutade såklart med att kramas rejält! TACK ANNA för att du är min slagpåse och för att jag får vara din!



Summary in English: Today the theme for christmas muay thai was "suprise saturday" and the surprise was that we were going to do our first "fight". Coach Niklas showed us the rituals that preceeds the fight and we performed the greeting of the corner and then the wai kru. He then split the ring into two in order for us to just have to fight in half of the ring. My opponent was luckily Anna and the scariest thing today was not to be hit by her - even if she kicks REAL HARD - but to hit her! I have done that many times during sparring but it was actually a completly different thing today! I think I did ok in the "fight" I tried to use my strengths and avoid hers... she is really strong in clinch and I was NOT to let her throw me to the floor :-D The fight - of course - ended in a tie ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina