måndag 2 oktober 2017

Olympiska lyft och Metcon - idag på menyn på Gjuteriet Crossfit!

Så, idag var det alltså teknikträning på olympiska lyft, dvs ryck och stöt. Mina absolut största akilleshälar och jag visste om det i förväg så klapp-på-axlen till mig som åkte dit ändå!

Olympiska lyft är alltså "tyngdlyftning" till skillnad från "styrkelyft" som är en annan sport och inkluderar knäböj, marklyft och bänkpress. Olympiska lyft är mer avancerade i sitt utförande, det är komplexa rörelser som kräver stor rörlighet och kroppskontroll. Och däri sitter min akilleshäl. Rörlighet i axlar och fotleder, rysligt dålig, medfödd och försämrad på grund av skador. Kroppskontroll har jag ingen, jag behöver en spegel för att veta om jag håller en arm rakt ut. Ja, så ni fattar. #intemingrej Men som en annan coach brukar säga (hej Tommy!) så är det ju roligast att träna på det man är sämst på för där gör man störst framsteg fortast :-D


Det är magi, tröttare än trött, håglös, ont i hvuudet, sur, grinig och överarbetad, åker och tränar ett pass jag egentligen är riktigt dålig på - kommer ut lycklig och enhörningar känns absolut inte som något omöjligt.... it's magic, det är det bara!


Passet inledddes med rejäl uppvärmning i tant- och gubbhöfterna (ungdomarna fick hänga på) och sedan en "uppvärmning" (hur tänkte du Garry?) med 5 x 5 i ett KB-komplex. Jag var rejält flåsig faktiskt, och då fuskade jag ändå med vikten....

EMOM 5 minuter
5 marklyft
5 hakdrag
5 stötar
5 svingar
5 goblet squats



Nästa del var själva lyften och där var upplägget 1 hang snatch (ryck), 1 snatch och 1 overheadsquat (OHS) och ett varv varje 1.15 i 12 omgångar. Väl medveten om att OHS är extremt svårt för min kropp att klara så tog jag teknikstången på 10 kilo och körde utan extra vikt på. Det är ju egentligen för lite i snatcharna men mer än tillräckligt i OHS, jag har alltså ett problem (som är mångfacetterat) i att när jag går ner i en squat så räcker inte min rörlighet i axlarna till så stången faller framåt. Lägg därtill att min fysilogi är sådan att jag behöver luta fram överkroppen för att komma ner i en squat och, ja, inte min övning, nej. Men jag gjorde den, och nej, inte regelmässigt godkänt djup men i alla fall lite mer än kvartsböj #progressnot perfection

Avslutet - metcon (metabolic conditioning) var 7 pushpressar, 5 burpees och 5 wallballs, egentligen i team om 2 men vi var ojämnt så jag körde själv och gav mig själv
30 sekunders vila mellan varven, det höll inte riktigt hela vägen, jag gjorde 6 varv på 12 minuter. Hade 20 kilo på pushpressarna så 42 pushpressar med 20 kilo - det är banne mig inte dåligt för två trasiga axlar det! Hejja mig!

Som vanligt kröp jag ihop i en hög på golvet och försökte få världen att sluta snurra, det gör den ju, och YEY så jäkla skönt det är då! DÅ, i den sekunden, då är allt möjligt, även enhörningar och regnbågar ;-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina