tisdag 13 mars 2018

12:1 ett litet pass på egen hand och rehab på IFK Kliniken

Rullade iväg till gjuteriet med en tanke om att om dagens wod passar så kör jag den, det var knäböj... Så. Hm. Nej tack. Istället fick jag köra mitt eget lilla pass blandat med rehab-gottepåsen.

Började med lite rehab, axelövningar och en av övningarna jag fick tidigare idag - i nån slags "prova på"-variant, jag behöver hitta rätt gummiband, rätt ställe och rätt metod att göra det i boxen. Och inte att förglömma, nån slags motivation... (se nedan... )

Sedan körde jag 21-15-9 med Sumomark (50 kg), knee-raises och KB-svingar (16 kilo), händerna fick slita... auch! Jag la upp stången på en extra 15kg vikt till sumomarken för att slippa gå "för djupt" i startläget. Det funkar. Det gör inte ont, vilket Anna fysioterapeut säger är det viktigaste!

Efter det så gjorde jag kb-svingar, 1 minut arbete 15 sekunder vila x 4. Liiiite halvjobbigt ;-)



Tidigare idag besökte jag IFK Kliniken och Anna som jobbar där för att få en första genomgång av de rehab-övningar som knät kräver. Inget konstigt egentligen, alla hade jag gjort innan, mest med Gustaf iofs och det är ju ett tag sedan nu. Dock såg hon att jag är sned i höften vilket syns när jag gör enbensövningar på höger ben.

Reflektion 1: Det kändes HUR KONSTIGT som helst att ha en spegel framför sig :-D  Snacka om att ha vant av sig! Men jag inser att det är en bra sak när man ska rehabba så får väl be ägarna snällt om en spegel i nåt hörn finns ju utfällbara varianter som inte borde störa.

Reflektion 2: Jag är nog starkare än jag ser ut ;-) för Anna sa "du har verkligen världens pokerfejs" - men alltså, det VAR inte särskilt jobbigt... :-o 

Reflektion 3: Det måste ingå i utbildningen för den här typen av yrken att rita streckgubbar för alla gör så söta sådana!


"Uppvärmning" med 10 minuter cardio... det var ju ett tag sedan, kanske jag inte gör varje gång, jag vill hellre lägga cardion på slutet, men lite varm kan jag ju bli på andra sätt ;-) LITE pippilångstrump måste jag få lov att vara ;-)

Sedan är det gummibandsövningar i 3.x10 + "flygplanet" som hon kallar draken och bendrag i cable cross. 3x10... x 5 övningar + axelreahab + fotrehab .... 3-4 gånger i veckan... När ska jag träna då? Det här lär ju ta en timme bara det....  FUCK! På riktigt. I tre månader? Det håller ju inte. Jag SKA verkligen göra mitt bästa, jag lovar, men jag känner mig själv tillräckligt väl vid det här laget för att veta att det där kommer att bli 1x7 halvhjärtade reps hyfsat snabbt..  Och risken sen är att hela träningsgrejen rinner ut i sanden för när det blir långtråkigt och bååååring då tappar jag motivationen.

Så hur i hela friden ska jag ro hem det här? Jag behöver hitta mitt sätt. Jag fattar att det där är asbra övningar för knästabilitet. Tro mig. Jag fattar. Det är inte samma sak som att jag förmår genomföra det. Särskilt inte på egen hand i boxen. Tyvärr.

Ni kan börja vadslagningen nu om hur många gånger jag kommer att genomföra det innan jag börjar fuska... :-/ 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina